Àfora és l’àgora de Focus, un hub de pensament, un àmbit de reflexió i d’activitats que, prenent com a base la vivència escènica, té l’ànim d’incidir en la vida artística, cultural i social, al territori de la nostra influència.

Disposem de 5 àmbits d’actuació: La Fundació Romea, Àfora Edicions, La 5a Paret, Platea 618 i Espectadors

  • ROSTRES

    Fundació Romea - Dilluns 16 de setembre, 19:00h

    Esbós de l’escena: dos pianistes es troben en l’escenari del Romea afinant el seu piano. El so de les tecles afavoreix la representació de la solitud. El pianista i la pianista van vestits de negre com el piano, i igual que el fons de l’escenari del teatre Romea. A l’escenari, l’espectador observarà un operador de càmera que està parat al costat d’una cadira i, al fons, en un lateral, el pianista i la pianista. Després d’uns minuts escoltant i veient els pianistes afinant els seus pianos, veiem sortir Pere Arquillué que, en silenci, s’asseu a la cadira. L’operador de càmera comença a gravar la cara d’Arquillué, només la cara, i les imatges es poden veure en dos grans monitors col·locats als laterals de l’escenari. Pere Arquillué comença a afinar el rostre, a mostrar els rostres. Minuts després, el pianista comença a interpretar una sèrie de peces de Romeo i Julieta de Sergei Prokofiev i Pere Arquillué, a través de la cara i en silenci, ens transmet la història de la peça interpretada. El rostre es reflecteixen les notes musicals, amb els moviments de la boca, el somriure, l’expressió dels ulls, la mà que s’acarona els llavis. El camp d’acció són les emocions capturades en la cara de Pere Arquillué i la música és el detonant perquè la cara actuï. El rostre, entès com un fabulador d’històries, com a narrador, però també com a espai lliure per donar curs a les emocions.

    Barcelona
    Teatre Romea
    16 de setembre
  • L’HOME QUE CAMINA…

    Fundació Romea - Dilluns 30 de setembre, 19:00h

    Ens enfrontem a la immobilitat i, alhora, als passos silenciosos de l’home que camina, que avança.El coreògraf i ballarí Cesc Gelabert donarà vida a l’obra L’home que camina, d’Alberto Giacometti. Avui els avenços tecnològics requereixen que l’home contemporani perdi la seva capacitat de moure’s, quedant-se fix a terra com si fos una figura de bronze, en contrast amb l’escultura immòbil de Giacometti que reclama que ens movem, que actuem, que ens interroguem. Gelabert ens ofereix la dansa de l’immòbil, desvetllada en la mirada i el record de l’home que camina.

    Barcelona
    Teatre Romea
    30 de setembre
  • L’AFINACIÓ

    Fundació Romea - Dilluns 2 de desembre, 19:00h

    L’afinació amb quatre instruments de corda ha de conduir a la creació d’una unitat sonora. Abans de començar un concert, s’afinen els instruments per aconseguir donar veu i començar a interpretar la peça musical.

    El quartet Cosmos mostrarà a l’escenari del Teatre Romea com s’afinen els instruments i exposarà les raons per les quals només és possible oferir un bon concert si, prèviament, hi ha hagut una bona afinació. D’aquesta manera, l’afinació esdevé una metàfora de la vida, ja que les persones s’esforcen per millorar dia a dia per poder ser capaços d’afrontar els reptes de la vida.

    Barcelona
    Teatre Romea
    2 de desembre

Un diàleg entre l’art contemporani i les arts escèniques.

La Fundació Romea investiga formes artístiques per activar termes com el fervor, la passió, el sublim, la bellesa o la inspiració que paradoxalment provoquen incomoditat. Una incomoditat que es manifesta quan ens mostrem sensibles al món i revelem la nostra vulnerabilitat. Es podria dir que el nostre esforç busca convocar els fantasmes, com va fer Joan Fontcuberta amb l’artista Margarida Xirgu, o Eduard Márquez quan intentava, en certa manera, superar els seus fantasmes per avançar en la seva obra literària.

Web de Fundació Romea

El mur d’intersecció entre el teatre i el carrer, entre l’escenari i la societat.

En el món del teatre es coneix com a quarta paret el mur virtual que separa l’escenari dels espectadors i fa molt de temps que a la interacció actors-espectadors se l’anomena “trencar la quarta paret”.

La 5a Paret és un punt de trobada que ens permetrà atrapar conceptes sorgits de l’escenari i portar-los al camp de la filosofia, per analitzar-los des de diferents angles i formats.

Amb Pre|Ocupaciones va néixer un format editorial per canalitzar les necessitats de reflexió de Focus sobre certs temes que ens ocupaven en debats interns. Ara donem vida a un nou segell editorial, Àfora Edicions, el segell de l’empresa per emparar la voluntat de permanència de l’activitat d’ÀFORA, i la rellevància conceptual i estètica de textos i creadors seleccionats.

Àfora Edicions editarà inicialment aquests títols:

La nova entrega de Pre|Ocupaciones, sota el títol LA MENTIDA, també participarà en l’estratègia de l’activació de la nostra part sensible: imaginació i rebel·lió inspiraran diferents autors com Leonardo Padura, Javier Cercas, Emma Riverola, Emma Vilarasau, Eloy Fernández, Antoni Puigvert, i Anna Pagès.

La col·lecció de “Quaderns de Notes”, inspirada en la tradició dels llibres/exploració basats en cites, aforismes i màximes literàries; llibres on es diu tot a través de cites i que són fonts creatives d’actors, actrius i dramaturgs del teatre català i espanyol. Són quaderns per fullejar, llegir, embolcallar-se i deixar-se emportar. El primer “Quadern de Notes” serà realitzat per l´actor i director teatral Josep Maria Pou: una singular aportació intel·lectual que ens portarà a gaudir de les afinitats literàries i estètiques del gran actor de teatre.

El Paraíso Perdido, publicació de l’adaptació teatral en format llibreries d’Helena Tornero del text de John Milton amb il·lustracions de Paula Bonet.

Dins la col·lecció “Escenaris” es publicarà també una edició especial inspirada en l’obra de teatre SAFO.

Manifest de Barcelona sobre els espectadors de teatre, fruit de la participació de 50 espectadors de 25 països al I Congrés d’Espectadors de Teatre celebrat l’octubre del 2022 al Teatre Romea. Àlbum de teatre, on el lector podrà fer un recorregut visual per grans moments viscuts per actors i actrius als escenaris dels teatres del Grup Focus.

Una connexió entre els professionals del sector teatral de Barcelona i Madrid.

618 són els quilòmetres que hi ha entre Barcelona i Madrid, els dos centres teatrals de l’Estat. Volem aprofitar aquesta ascendència per afavorir una relació més estreta entre els professionals d’ambdues ciutats, creant un circuit permanent i uns canals de relació personal, que permetin augmentar les sinergies dirigides a l’increment de la coparticipació i l’intercanvi creatiu i artístic.

PLATEA 618 comptarà amb trobades entre artistes i creadors, i entre gestors i productors, per debatre sobre preocupacions atàviques i sobre nous reptes.

CONGRÉS INTERNACIONAL D’ESPECTADORS DE TEATRE

Amb caràcter biennal, el Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre no és un congrés més sobre els públics.

És l’única trobada internacional de, per i per a les espectadores i els espectadors de teatre. Els públics són art i part.

És una oportunitat única per a conèixer de primer mà les necessitats, les inquietuds, les creences dels espectadors d’arts escèniques. El Congrés té com a objectiu convocar als espectadors perquè recuperin el seu protagonisme en la cadena de valor de les arts escèniques i replantegin el seu rol futur.

En la 1a edició, celebrada l’octubre del 2022 al Teatre Romea de Barcelona, vam comptar amb més de 650 inscrits, més de 50 espectadors internacionals convidats, de 25 països i dels 5 continents.

Ja estem preparant l’organització de la 2a edició, que tindrà lloc del 18 al 20 de novembre de 2024

Web del Congrés Internacional d'Espectadors de Teatre

GRANSTEATRERUS

Projecte social del Grup Focus que pretén contribuir a combatre la solitud no voluntària entre la gent gran i propiciar l’envelliment actiu a través del teatre i de la cultura.

Volem recuperar com a espectadors als nostres “grans teatrerus” que, per motius diversos, han deixat de ser públics de teatre, a través de vincles intergeneracionals amb joves, amb els quals compartir la seva passió i coneixement per les arts escèniques.

Durant la temporada 2023-24 es desenvoluparà una prova pilot amb veïnes i veïns del barri del Raval de Barcelona, vinculada al Teatre Romea i al Teatre Goya.

Més informació

CONSELLS DE PÚBLICS

Hem posat en marxa Consells de Públics, integrats per espectadores i espectadors actius que participaran del dia a dia dels nostres teatres, amb ganes d’aportar idees, visions i opinions, d’ambaixadors i de col·laborar en la dinàmica dels espais escènics.

És la translació als nostres teatres del principal objectiu del Congrés d’Espectadors: donar veu als públics i conèixer de prop els seus desitjos.

La temporada 2023-24 han iniciat la seva activitat:

SUBSCRIU-TE PER ESTAR AL DIA DE L’ACTIVITAT

    T’informem que les dades personals que facilitis en aquest formulari passaran a formar part d’un fitxer responsabilitat de SERVEIS DE L’ESPECTACLE FOCUS, SA, com a matriu del Grup Focus, i que seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 d’abril de 2016 (GDPR), per la qual cosa et facilitem la següent informació del tractament: aquest tractament té per finalitat l’enviament de newsletters informatives amb la possibilitat de fer segmentació de perfil per aquest propòsit. Pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i de la limitació o oposició al seu tractament a l’e-mail dataprotection@grupfocus.cat o al domicili situat a C/ Àvila, 149-155, 08018 de Barcelona. També tens el dret a presentar una reclamació davant l’Autoritat de control (agpd.es) si consideres que el tractament no s’ajusta a la normativa vigent. No es comunicaran dades a tercers que no siguin empreses del Grup Focus excepte per obligació legal.