Àfora és l’àgora de Focus, un hub de pensament, un àmbit de reflexió i d’activitats que, prenent com a base la vivència escènica, té l’ànim d’incidir en la vida artística, cultural i social, al territori de la nostra influència.

Disposem de 5 àmbits d’actuació: La Fundació Romea, Àfora Edicions, La 5a Paret, Platea 618 i Espectadors

  • LLIURAMENT PREMI TERESA CUNILLÉ 2023 (III EDICIÓ)

    Fundació Romea - Dilluns 20 de Novembre a les19:00h

    La Propietat del Teatre Romea, amb la col·laboració de l’Institut del Teatre, convoca la 3a edició del Premi Teresa Cunillé als millors treballs sobre la història del teatre en català. La convocatòria té caràcter biennal.

    En aquesta tercera convocatòria el premi amplia el seu àmbit i, a més de la modalitat de recerca al millor treball d’investigació sobre la història del teatre en català, ofereix per primera vegada la modalitat de dramatúrgia al millor projecte d’adaptació d’un text ja existent o de creació d’un text original inèdit vinculat al rescat del patrimoni històric del teatre català.

    El jurat estarà format per les persones següents:

    Com a presidenta, Laura Cendrós, representant de la Propietat del Teatre Romea.

    Com a vocals, Mercè Amat, traductora i intèrpret; Enric Ciurans, professor i director del departament d’història de l’Art de la Universitat de Barcelona; Narcís Comadira, escriptor i traductor; Susana Egea, directora de Recerca de l’Institut del Teatre; Francesc Foguet, professor d’Estudis Teatrals de la Universitat Autònoma de Barcelona; Enric Gallén, historiador i crític de teatre; César Martínez, Director General d’Art i Continguts del Grup Focus; Pere Riera, professor de dramatúrgia i escenificació a l’Institut del Teatre, i Marta Turu, espectadora.

    I com a secretària, Araceli Vilarrasa, representant de la família Vilarrasa-Cunillé.

    El Jurat queda facultat per interpretar les bases, per resoldre qualsevol incidència i també es reserva el dret de no adjudicar el premi. La seva decisió serà inapel·lable.

    Barcelona
    Teatre Romea
    20 de novembre
  • EL CERCO DE LENINGRADO

    Fundació Romea - Dilluns 27 de Novembre a les19:00h

    Una de les obres més representades de l’autor. En ella, dos dones conviuen en un vell teatre abandonat i amenaçat per l’ansiosa especulativa immobiliària, es capfiquen a trobar una explicació de la misteriosa mort, vint-i-tres anys enrere del que fou el seu amant, marit i director de la companyia a la que actuaven.

    Aquesta lectura forma part de l’Otoño Sanchis. Una tardor d’espectacles, lectures i activitats sobre la vida de José Sanchis Sinisterra i la seva influència dins el teatre català i espanyol contemporànis.

    Autoria: José Sanchis Sinisterra
    Direcció: Ramon Simó

    Repartiment: Mercè Arànega y Vicky Peña

    Una producció de la Sala Beckett

    Barcelona
    Teatre Romea
    27 de novembre
  • UN CONCERT DE NADAL AMB INTEL·LIGÈNCIA NATURAL

    Fundació Romea - Dilluns 11 de desembre a les19:00h

    En aquest acte concert es presentarà el sistema i l’aplicació Nuzic com una eina per estimular el joc de la creativitat musical mitjançant estructures numèriques.

    L’objectiu d’aquesta eina es ampliar les possibilitats de la composició musical a través dels números i millorar la intuïció artística. Així desenvolupar  un art basat en la interacció de la intel·ligència humana natural amb una eina de tecnologia especial. Pensem que la tecnologia sola no pot substituir la creativitat i que no pot haver testimoniatge de vida sense l’experiència humana crear bellesa.

    Barcelona
    Teatre Romea
    11 de desembre de 2023
  • PENSAR AMB LES MANS. ACTE I: SUTURA

    Fundació Romea - Dilluns 22 de gener a les19:00h

    “Soc Gema Galdón i a través de les meves mans, amb agulla, fil, tisores, materials varis, aire buit i llum, elaboro peces que la meva ment recrea en el moment més inesperat; estesa boca avall en la llitera esperant al quiropràctic, en un museu, davant una pila de pomes vermelles en el mercat o simplement mirant gandula el sostre. Venen formes a mi i de sobte n’hi ha una que m’atrapa com una endevinalla, la qual necessito desenvolupar fins a la seva final”.

    Barcelona
    Teatre Romea
    22 de gener
  • PENSAR AMB LES MANS. ACTE II: DE LA FUSTA AL SO

    Fundació Romea - Dilluns 26 de febrer a les19:00h

    En general, quan pronunciem la paraula “tecnologia” pensem en telèfons mòbils i coses per l’estil. Oblidem que transformar el tronc d’ur arbre en un violí també és tecnologia -antiquíssima, sens dubte, però no per això menys tecnologia-. David Bagué va crèixer observant amb atenció els ferrers o els ebenistes del barri de Gràcia que, per la seva banda, havien observat amb atenció la feina dels grans mestres del modernisme; i aquests la dels seus pares… I així arribaríem al gòtic, o al romànic, o a la mateixa punta de ferro de les sagetes dels laietans. Aquesta cadena de transmissió és molt fràgil i està a punt de trencar-se, però encara existeix i convé preservar-la i admirar-la.

    Barcelona
    Teatre Romea
    26 de febrer
  • PENSAR AMB LES MANS. ACTE III: ATELIER MERAVELLES

    Fundació Romea - Dilluns 11 de març a les19:00h

    Quan penso amb les mans, fabrico intensitat de temps, i poso el focus en l’essència del que soc.

    L’Atelier Meravelles transporta tot el seu Laboratori del Vestir, i el fa pujar a escena, per tal de recrear el seu dia a dia, on fa dinou anys, que ensenya a expressar-se i construir la pròpia indumentària.

    Veurem en directe, com la història de cada persona transmuta fins a convertir-se en un vestit. Viurem, des de dins d’aquest taller, tot el procés de fabricació de la roba (disseny, patró, confecció) d’uns vestits que mostren la identitat de cada un dels participants, autèntics retrats de la seva ànima.

    La vida és una gran, genuïna i irrepetible obra d’art. Quina indumentària vestiràs?

    Barcelona
    Teatre Romea
    11 de març

Un diàleg entre l’art contemporani i les arts escèniques.

La Fundació Romea investiga formes artístiques per activar termes com el fervor, la passió, el sublim, la bellesa o la inspiració que paradoxalment provoquen incomoditat. Una incomoditat que es manifesta quan ens mostrem sensibles al món i revelem la nostra vulnerabilitat. Es podria dir que el nostre esforç busca convocar els fantasmes, com va fer Joan Fontcuberta amb l’artista Margarida Xirgu, o Eduard Márquez quan intentava, en certa manera, superar els seus fantasmes per avançar en la seva obra literària.

Web de Fundació Romea

El mur d’intersecció entre el teatre i el carrer, entre l’escenari i la societat.

En el món del teatre es coneix com a quarta paret el mur virtual que separa l’escenari dels espectadors i fa molt de temps que a la interacció actors-espectadors se l’anomena “trencar la quarta paret”.

La 5a Paret és un punt de trobada que ens permetrà atrapar conceptes sorgits de l’escenari i portar-los al camp de la filosofia, per analitzar-los des de diferents angles i formats.

En format editorial per canalitzar les necessitats de reflexió.

Un segell editorial per emparar la voluntat de permanència de l’activitat d’Àfora, i la rellevància conceptual i estètica de seleccionats textos i creadors.

Àfora Edicions neix amb la publicació de tres iniciatives editorials:

Pre-Ocupaciones, sota el títol “Paraísos Perdidos”, dedicat a identificar la nostra part sensible amb col·laboració de diferents autors com Emma Riverola, Fernando Prats, Pep Duran, Helena Tornero, Anna Malagrida, Andrés Lima, Arash Arjomandi, Eloi Fernández Porta, Enrique Ruíz Domènec, Sofía Rincón o Pablo Auladell.

Fer Mutis (Mutandis). 35 focus verbals en les arts escèniques de Màrius Serra. Un encàrrec a l’escriptor i periodista Màrius Serra sobre argot i aforismes teatrals, que ens glossarà conceptes i expressions teatrals més enllà de la seva etimologia, cercant curiositats i orígens ocults.

I l’adaptació del text teatral “Paradís Perdut” d’Helena Tornero, basat en el poema èpic de John Milton i il·lustrat per l’artista Paula Bonet.

Una connexió entre els professionals del sector teatral de Barcelona i Madrid.

618 són els quilòmetres que hi ha entre Barcelona i Madrid, els dos centres teatrals de l’Estat. Volem aprofitar aquesta ascendència per afavorir una relació més estreta entre els professionals d’ambdues ciutats, creant un circuit permanent i uns canals de relació personal, que permetin augmentar les sinergies dirigides a l’increment de la coparticipació i l’intercanvi creatiu i artístic.

PLATEA 618 comptarà amb trobades entre artistes i creadors, i entre gestors i productors, per debatre sobre preocupacions atàviques i sobre nous reptes.

CONGRÉS INTERNACIONAL D’ESPECTADORS DE TEATRE

Amb caràcter biennal, el Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre no és un congrés més sobre els públics.

És l’única trobada internacional de, per i per a les espectadores i els espectadors de teatre. Els públics són art i part.

És una oportunitat única per a conèixer de primer mà les necessitats, les inquietuds, les creences dels espectadors d’arts escèniques. El Congrés té com a objectiu convocar als espectadors perquè recuperin el seu protagonisme en la cadena de valor de les arts escèniques i replantegin el seu rol futur.

En la 1a edició, celebrada l’octubre del 2022 al Teatre Romea de Barcelona, vam comptar amb més de 650 inscrits, més de 50 espectadors internacionals convidats, de 25 països i dels 5 continents.

Ja estem preparant l’organització de la 2a edició, que tindrà lloc del 18 al 20 de novembre de 2024

Web del Congrés Internacional d'Espectadors de Teatre

GRANS TEATRERUS

Projecte social del Grup Focus que pretén contribuir a combatre la solitud no voluntària entre la gent gran i propiciar l’envelliment actiu a través del teatre i de la cultura.

Volem recuperar com a espectadors als nostres “grans teatrerus” que, per motius diversos, han deixat de ser públics de teatre, a través de vincles intergeneracionals amb joves, amb els quals compartir la seva passió i coneixement per les arts escèniques.

Durant la temporada 2023-24 es desenvoluparà una prova pilot amb veïnes i veïns del barri del Raval de Barcelona, vinculada al Teatre Romea i al Teatre Goya.

Més informació

CONSELLS DE PÚBLICS

Hem posat en marxa Consells de Públics, integrats per espectadores i espectadors actius que participaran del dia a dia dels nostres teatres, amb ganes d’aportar idees, visions i opinions, d’ambaixadors i de col·laborar en la dinàmica dels espais escènics.

És la translació als nostres teatres del principal objectiu del Congrés d’Espectadors: donar veu als públics i conèixer de prop els seus desitjos.

La temporada 2023-24 han iniciat la seva activitat:

SUBSCRIU-TE PER ESTAR AL DIA DE L’ACTIVITAT

    T’informem que les dades personals que facilitis en aquest formulari passaran a formar part d’un fitxer responsabilitat de SERVEIS DE L’ESPECTACLE FOCUS, SA, com a matriu del Grup Focus, i que seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 d’abril de 2016 (GDPR), per la qual cosa et facilitem la següent informació del tractament: aquest tractament té per finalitat l’enviament de newsletters informatives amb la possibilitat de fer segmentació de perfil per aquest propòsit. Pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i de la limitació o oposició al seu tractament a l’e-mail dataprotection@grupfocus.cat o al domicili situat a C/ Àvila, 149-155, 08018 de Barcelona. També tens el dret a presentar una reclamació davant l’Autoritat de control (agpd.es) si consideres que el tractament no s’ajusta a la normativa vigent. No es comunicaran dades a tercers que no siguin empreses del Grup Focus excepte per obligació legal.