L’actor i director Pere Arquillué posa en escena dues de les peces teatrals breus més populars de l’autor txec, unes creacions que exploren els aspectes més absurds i grotescs del seu temps.
L’alienació, la mentalitat consumista dels homes i les dones del nostre temps, la dificultat de comunicar-se amb els altres i, encara més, de comprendre’ls… Són temes presents en tota l’obra de Václav Havel, un conegut escriptor (i polític) nascut el 1936 i desaparegut el 2011, sempre entestat a mostrar, negre sobre blanc, la “crisi de la Humanitat actual” com ell mateix deia, a partir dels aspectes més grotescs i absurds del nostre món. Ho va fer en dues peces confegides el 1975, unes obres breus que ell mateix confessava que havia escrit principalment amb la intenció d’entretenir els amics, però que han acabat esdevenint dues de les creacions més representades de l’autor. La primera, Audiència, és un diàleg entre un mestre cerveser i un escriptor represaliat pel règim (com ho va ser el mateix Havel) que ha estat destinat a treballar en una feina no qualificada. El mestre cerveser té ordre de les autoritats de redactar informes periòdics sobre la conducta del seu nou pupil, però l’home intentarà fer que, en el súmmun de l’absurd, sigui el mateix escriptor el qui escrigui els informes sobre la seva conducta. A Vernissatge, en canvi, Havel fa un retrat socio-polític del món, dividint la societat segons les coses que cadascun considera o no importats: des dels qui valoren els béns materials per sobre de qualsevol altra cosa i s’adapten per tant a qualsevol règim o situació, als qui se senten estranys en un món al qual, però, rebutgen adaptar-se malgrat els inconvenients que això els comporta.
Una nova posada en escena de dues peces que van marcar l’arribada a Catalunya de la dramatúrgia de Havel de la mà de la directora Dolors Vilarasau el 1992 (amb el títol de Havel a escena) i que va reprendre, el 1999, Josep Minguell, que va tornar a portar a l’escenari conjuntament Audiència i Vernissatge.
Autoria: Václav Havel
Traducció: Monika Zgustová
Dramatúrgia: Anna Maria Ricart
Direcció: Pere Arquillué
Repartiment:
Joan Carreras (VANEK)
Rosa Gàmiz (VERA)
Josep Julien (CERVESER / MICHAL)
Adjunt de direcció i direcció de moviment: Ferran Carvajal
Escenografia: Max Glaenzel
Vestuari: Míriam Compte
Disseny de la il·luminació: Jaume Ventura
Espai sonor: Raimon Segura
Caracterització: Toni Santos
Assessorament: Jordi Casasampera (Doctor en Filosofia i especialista en Havel)
Direcció de producció: Amparo Martínez
Cap de producció: Maite Pijuan
Producció executiva: Raquel Doñoro / Anna Rius
Ajudant de Producció: Maria Muntané
Responsable tècnic: Moi Cuenca
Ajudant de Producció: Maria Muntané
Regidora: Sílvia Domingo
Cap tècnic del teatre: Jaume Feixas
Estudiant en practiques de direcció: Marcel Clement
Estudiant en pràctiques de vestuari: Salu Forrellat
Construcció Escenografia: Estudi-Taller d’escenografia Jorba-Miró
Confecció de Vestuari: Goretti
Premsa Anna Casasayas i Clara M. Clavell
Màrqueting i comunicació Publispec
Reportatge fotogràfic David Ruano
Disseny gràfic Santi&Kco
Una producció de La Villarroel
Primera funció a La Villarroel el 26 de juny del 2018