Àfora és l’àgora de Focus, un hub de pensament, un àmbit de reflexió i d’activitats que, prenent com a base la vivència escènica, té l’ànim d’incidir en la vida artística, cultural i social, al territori de la nostra influència.

Disposem de 5 àmbits d’actuació: La Fundació Romea, Àfora Edicions, La 5a Paret, Platea 618 i Espectadors

  • OHRITZÓ

    Fundació Romea – 31 d'octubre de 2022, a les 19:00h

    L’experiència que proposo és la realització d’un horitzó sorgit del bufec de l’aire que expulso per la boca d’una sola vegada i en diverses fases progressivament. Els pulmons tenen la capacitat d’emmagatzemar uns 5 litres d’aire que ens permeten respirar però també, com podran presenciar en Àfora focus / Fundació Romea, ens permeten crear un horitzó de vibracions i alteracions visuals sobre el fons negre de la vida.

    La raó que el títol de l’acció porti per nom Ohritzó és degut al sorprenent fet que les paraules també esbufeguen quan, en fer molt d’esforç, volen aconseguir la seva meta alterant l’ordre de les seves lletres però no la seva sonoritat.

    L’acció Ohritzó és un esdeveniment performàtic en diàleg amb la paraula poètica, que s’adhereix al bufec i creen un horitzó en un moment de la història on aquest se’ns revela, més que mai, inassolible.

    Barcelona
    Teatre Romea
    31 d'octubre de 2022
  • POTSER: ( O SOBRE UNA NOVEL.LA DESBLOQUEJADA I AMB UN ALTRE TÍTOL)

    Fundació Romea – 7 de novembre de 2022, a les 19:00h

    El 20 de gener del 2020, mentre el temporal Glòria començava a descarregar fora del teatre, vaig explicar el bloqueig que m’impedia tirar endavant la novel·la en què treballava des de feia cinc anys. Al final de l’acte, vaig citar la Carson McCullers: «Quan la feina no rutlla, no hi ha vida més penosa que la d’un escriptor. Però, quan sí que rutlla, quan la il·luminació ha centrat una obra que tot seguit avança amb claredat i fluïdesa, no hi ha cap alegria com la de l’escriptor». I vaig afegir que, si no perdia la fe en allò que volia escriure i no em donava per vençut, potser la il·luminació arribaria. I, sí, va arribar durant la pandèmia. I per aquest motiu, gairebé tres anys després, torno al teatre per compartir el llarg camí recorregut i per celebrar que, per fi, he acabat la novel·la.

    Barcelona
    Teatre Romea
    7 de novembre de 2022
  • TIMERE * ( ACCIÓ SOBRE POEMES DE GUERRA DE FERRATER)

    Fundació Romea – 28 de novembre de 2022, a les 19:00h

    La por pot no semblar pas cap gran tema per literar o filosofar. Però de por moltes persones n’han tingut i moltes en tenim encara. D’això cal que també se’n parli.

    I és el que farem. Prenent com a punt de partida l’experiència de la guerra civil que Gabriel Ferrater recull al poema narratiu In Memoriam, Quatre Gotes i la companyia de teatre Kamchàtka ens proposen un viatge a l’interior de les nostres pors. Les pors que hem heretat i les pors que ara ens envolten. Amb un llenguatge escènic singularment immersiu que es nodreix alhora del text, la música, els espais i les mirades més íntimes.

    Barcelona
    Teatre Romea
    28 de novembre de 2022
  • LLORA TODO EL MUNDO

    Fundació Romea – 16 de gener de 2023, a les 19:00h

    No és un espectacle, tampoc un recital poètic. És el dol que un nen comparteix amb la seva mare. I és una mare que està, encara que no es vegi, perquè queda el que no es va emportar en anar-se, que és la veu. Que són uns versos.

    Un home és un nen és un home. I tot això -mare, mort, nen, home, veu, la suma de tot el que hem estat, totes les renúncies, totes les decisions, la qual cosa no vam veure, la qual cosa vam entendre, la qual cosa vam creure i el que descartem- és això, aquest dol, aquest diàleg a una veu: l’espera que les mares teixeixen en les voreres del nostre cos perquè la vida s’allargui i no ens arribi l’orfandat.

    No és un espectacle, és la vida que neix sobre un escenari quan les mares falten i el que ens encapsula és un úter gegant ferit d’estrelles, i sona l’única música que tots/as entenem: la d’aquests versos únics que es repeteixen des de la primera llum de l’univers i que diuen així:

    Un hombre es hijo o huérfano es.

    Nunca madre.

    Madre no es.

    Barcelona
    Teatre Romea
    16 de gener de 2023
  • SOBRE SHAKESPEARE: HAMLET ERA GRAS. (CONVERSA SOBRE ELS TÒPICS QUE ENVOLTEN SHAKESPEARE)

    Fundació Romea - 23 de Gener a les 19:00h

    L’obra de Shakespeare és una galàxia immensa en expansió contínua, però hi ha coses en què et podem ajudar. Per què ens agraden els versos de les seves obres de teatre? Per què ens fascinen personatges com ara Juli César, Macbeth, Otel·lo, o Romeu i Julieta? Les obres que es van estrenar fa gairebé 500 anys, tenien aleshores el mateix sentit que tenen ara? El dia 23 de gener t’ho expliquem al teatre Romea.

    Barcelona
    Teatre Romea
    23 de Gener de 2023
  • Lliurament Premi Santa Eulàlia de novel·la de Barcelona

    Teatre Romea - 12 de febrer

  • L’ANIMAL-FILÒSOF

    Fundació Romea - 20 de febrer a les 19:00h

    Els grecs definien els anthropoi, les persones, com aquells que no eren déus. Més endavant, els éssers humans es caracteritzaran també en termes negatius com aquells que no són animals. A partir del Renaixement, i més concretament en l’obra de Giovanni Pico della Mirandola, els homes s’ubiquen entre els àngels [els déus] i les bèsties. Avui, en aquest primer quart del segle XXI, els éssers humans s’estan començant a caracteritzar com aquells que no són màquines. Aquesta nova mitologia es consolida a Blade Runner, per exemple. En aquesta nova mentalitat, ¿on queden doncs els animals? Han passat de fer-nos por a ser objecte de compassió. Han passat de ser un tòtem a ser un tabú. Jo, l’animal-filòsof, en vull parlar, de tot això.

    Barcelona
    Teatre Romea
    20 de febrer de 2023
  • EL MEU COS IL·LUSTRAT

    Fundació Romea - 20 de febrer a les 19:00h

    El meu cos…, braços, mans, coll i pit estan coberts de tatuatges i, per afinitat, m’és impossible evitar que em vingui a la memòria aquell home protagonista d’un conte de Ramón Gómez de la Serna, que tenia la mania de tatuar-se i al qual els metges sabien situar els seus dolors com no se situen sobre cap malalt: “el mal el té vostè en les noces dels elefants…”.

    Barcelona
    Teatre Romea
    20 de febrer de 2023
  • VISCA BARCELONA (DIARI VIU)

    Fundació Romea - 17 d'abril a les 19:00h

    8 narradors es pugen a l’escenari del Teatre Romea per a contar una història.
    Són històries que parlen de Barcelona per a gent de Barcelona.
    Cada narrador és una persona que “construeix” la ciutat, que es posiciona a favor
    de la ciutat i ofereix oportunitats a la ciutat.
    Els narradors «defineixen» Barcelona, no la del passat, sinó la que s’està fent
    enmig de les dificultats.
    Relats que realcin l’ànim de la ciutat.
    Volem un cop de vida.
    És un esdeveniment l’eix del qual és representar la vitalitat des de baix.
    (Ja que la vitalitat des de dalt es perd en els núvols…)

    Barcelona
    Teatre Romea
    17 d'abril de 2023
  • SOLASTÀLGIA

    Fundació Romea - 22 de maig a les 19:00h

    “De què ens serveix, la veritat, si ens és insuportable?”

    “És tanta la resistencia humana a acceptar la pròpia extinció. Espero que Déu ens miri amb pietat, que li fem certa gràcia”

    “Entreveig finals, grandiloqüentso esllanguits, però sempre inevitables. L’únic que no en sé calibrar és l’abast.

    Soc jo sola qui s’ofega? O és només la nostra família? ¿O és tota l’espècie humana? ¿O és el planeta Terra?”

    “Mai no havia pensat que, quan cau un sistema, els ritmes de caiguda no són uniformes.

    Entre els qui fan com si res i els qui lluiten per la supervivència hi ha tots els matisos de la desorientació”

    Extractes de la novel·la d’Ada Castells “Solastàlgia”, que sortirà al febrer del 2023 amb L’Altra Editorial

    Solastàlgia és un neologisme que descriu una forma d’angoixa emocional o existencial causada pel canvi climàtic.

    Barcelona
    Teatre Romea
    22 de maig de 2023

Un diàleg entre l’art contemporani i les arts escèniques.

La Fundació Romea investiga formes artístiques per activar termes com el fervor, la passió, el sublim, la bellesa o la inspiració que paradoxalment provoquen incomoditat. Una incomoditat que es manifesta quan ens mostrem sensibles al món i revelem la nostra vulnerabilitat. Es podria dir que el nostre esforç busca convocar els fantasmes, com va fer Joan Fontcuberta amb l’artista Margarida Xirgu, o Eduard Márquez quan intentava, en certa manera, superar els seus fantasmes per avançar en la seva obra literària.

Web de Fundació Romea

El mur d’intersecció entre el teatre i el carrer, entre l’escenari i la societat.

En el món del teatre es coneix com a quarta paret el mur virtual que separa l’escenari dels espectadors i fa molt de temps que a la interacció actors-espectadors se l’anomena “trencar la quarta paret”.

La 5a Paret és un punt de trobada que ens permetrà atrapar conceptes sorgits de l’escenari i portar-los al camp de la filosofia, per analitzar-los des de diferents angles i formats.

En format editorial per canalitzar les necessitats de reflexió.

Un segell editorial per emparar la voluntat de permanència de l’activitat d’Àfora, i la rellevància conceptual i estètica de seleccionats textos i creadors.

Àfora Edicions neix amb la publicació de tres iniciatives editorials:

Pre-Ocupaciones, sota el títol “Paraísos Perdidos”, dedicat a identificar la nostra part sensible amb col·laboració de diferents autors com Emma Riverola, Fernando Prats, Pep Duran, Helena Tornero, Anna Malagrida, Andrés Lima, Arash Arjomandi, Eloi Fernández Porta, Enrique Ruíz Domènec, Sofía Rincón o Pablo Auladell.

Fer Mutis (Mutandis). 35 focus verbals en les arts escèniques de Màrius Serra. Un encàrrec a l’escriptor i periodista Màrius Serra sobre argot i aforismes teatrals, que ens glossarà conceptes i expressions teatrals més enllà de la seva etimologia, cercant curiositats i orígens ocults.

I l’adaptació del text teatral “Paradís Perdut” d’Helena Tornero, basat en el poema èpic de John Milton i il·lustrat per l’artista Paula Bonet.

Una connexió entre els professionals del sector teatral de Barcelona i Madrid.

618 són els quilòmetres que hi ha entre Barcelona i Madrid, els dos centres teatrals de l’Estat. Volem aprofitar aquesta ascendència per afavorir una relació més estreta entre els professionals d’ambdues ciutats, creant un circuit permanent i uns canals de relació personal, que permetin augmentar les sinergies dirigides a l’increment de la coparticipació i l’intercanvi creatiu i artístic.

PLATEA 618 comptarà amb trobades entre artistes i creadors, i entre gestors i productors, per debatre sobre preocupacions atàviques i sobre nous reptes.

Una línia directa de relació amb els públics.

I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre. Barcelona, del 24 al 26 d’octubre de 2022 al Teatre Romea.

El primer congrés de, per i per als espectadors de teatre, que són art i part.

Té com a objectiu principal convocar els espectadors perquè reprenguin el seu protagonisme, per recuperar l’energia col·lectiva que es produeix quan connecten amb l’actuació d’actrius i actors a l’escenari.

Més de 50 convidats de 25 països, de tots els continents, es trobaran per intercanviar experiències internacionals remarcables que situen els espectadors teatrals a l’eix vertebrador de l’activitat teatral.

Més informació i registre

SUBSCRIU-TE PER ESTAR AL DIA DE L’ACTIVITAT

    T’informem que les dades personals que facilitis en aquest formulari passaran a formar part d’un fitxer responsabilitat de SERVEIS DE L’ESPECTACLE FOCUS, SA, com a matriu del Grup Focus, i que seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 d’abril de 2016 (GDPR), per la qual cosa et facilitem la següent informació del tractament: aquest tractament té per finalitat l’enviament de newsletters informatives amb la possibilitat de fer segmentació de perfil per aquest propòsit. Pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i de la limitació o oposició al seu tractament a l’e-mail dataprotection@grupfocus.cat o al domicili situat a C/ Àvila, 149-155, 08018 de Barcelona. També tens el dret a presentar una reclamació davant l’Autoritat de control (agpd.es) si consideres que el tractament no s’ajusta a la normativa vigent. No es comunicaran dades a tercers que no siguin empreses del Grup Focus excepte per obligació legal.